Der er ingen tvivl om, at bæredygtighed i øjeblikket er en trend hos rigtig mange, både etablerede virksomheder, men også helt nye start-ups, der gerne vil sætte deres eget præg på verden, som den ser ud i dag.

 

Der kommer mere og mere fokus på bæredygtighed, og det gælder ikke bare inden for en enkelt branche eller to. Det er stort set over alle brancher, at der kommer nye initiativer og ideer til bæredygtige produkter eller måder at lave tingene på.

 

I servicebranchen tænkes der meget på bæredygtighed og næsten hver uge bliver en eller anden servicevirksomheder ”opgraderet” på den front. Det er også tydeligt på Pressemeddelelse.dk at bæredygtigheden er et hot emne, idet rigtig mange pressemeddelelser har dette fokus – også dem fra kommunerne.

Mange nye produkter skabes med bæredygtighed for øje

Når der bliver lanceret et nyt produkt på markedet nu om dage, er der stor sandsynlighed for, at der på den ene eller anden måde er tænkt bæredygtighed ind i produktet.

 

Det gælder især helt nye produkter fra nye virksomheder, som gerne vil ind og innovere et nuværende marked eller en niche. Kan man formå at lave sit produkt bæredygtigt, er der gode chancer for at skille sig ud fra de eksisterende spillere på markedet, som måske endnu ikke har knækket den nød endnu.

Fremtidens generationer sætter bæredygtigheder frem for alt

Det er især noget, der vinder indpas hos de yngre generationer, og dermed er det nok også en trend, der er kommet for at blive. De unge mennesker sætter i dag meget mere fokus på bæredygtighed, end der er blevet gjort tidligere i historien.

 

Selvom der selvfølgelig har været personer i 60’erne og 70’erne, der har haft fokus på klimaet og miljøet, har der ikke været et lige så stort fokus på bæredygtighed, som der er i dag. Og med den teknologi vi har til rådighed i dag, er der nu langt større mulighed for at få succes med at lave bæredygtige versioner af kendte produkter, som kan overtage det eksisterende marked.

Flere brancher halter stadig efter

Det er dog ikke alle brancher, der er lige gode til at komme med på denne trend. Tøjbranchen er eksempelvis en af de industrier, der udskiller allermest co2, og dermed er der også brug for, at der kommer flere og flere producenter og brands ind på det marked, der har fokus på netop bæredygtighed.

 

Og det er altså ikke bare nok at skrive, at produktet er bæredygtigt eller grønt, hvis der ikke er noget at bakke det op med, som flere firmaer desværre er blevet taget i at gøre. Der skal tænkes i helt andre og innovative baner, hvis de tunge brancher også skal være med på denne trend inden for bæredygtighed.

Kan du selv være med til at bidrage til en bæredygtig verden?

Det åbner naturligvis også op for nye initiativer fra almindelige mennesker, der ligger inde med en god ide, og som gerne vil være med til at gøre en forskel for andre.

 

Du kan selv være med til at gøre verden til et mere bæredygtigt sted at være, hvis du kan få en god ide til at gøre noget på en anden og smartere måde. Har du en sådan ide, er det jo bare med at springe ud i det, så du kan gøre verden til et bedre sted.